Lifestyle

Family

Discover

Lifestyle

Contact

Contact

Hogyan legyek jobb futó?


2018.feb.18.

lifestyle-2.jpgElőször is szeretném leszögezni, hogy nem vagyok sem edző, sem kiemelkedő időeredményekkel rendelkező futó. A futás nekem egy hobbi és hobbi is marad. Viszont büszke vagyok rá, hogy egy éve, a szülés után a nulláról kezdve (úgy, hogy előtte nem futottam, mert utáltam) eljutottam idáig. Beleraktam sok időt és energiát, ami meg is térült.
Viszont egyre többen írtok nekem arról, hogy már évek óta rendszeresen heti pár alkalommal felveszitek a futócipőt, de mégsem fejlődtök és, hogy én mégis hogyan csinálom?!

Íme pár nekem bevált tipp, ami Neked is segíthet:

1. Variáld az edzéseid intenzitását!

Nem lehet egy idő után fejlődni, ha mindig ugyanannyit és ugyanúgy futsz. Sokakat demotivál, hogy heti 2-3-szor is futnak és mégsem fejlődnek. Sajnos, ha mindig ugyanannyit és ugyanolyan tempóban futsz, akkor egy idő után stagnálni fog a teljesítményed. Iktass be könnyű tempójú, lendületes tempójú és gyorsító edzéseket is, valamint heti egyszer menj el egy hosszú futásra is. Az edzések színessége és változatossága lesz a fejlődésed kulcsa.

2. Tervezd meg előre a heted!

Nekem sosem ment a „majd lesz valahogy” mentalitást alkalmaznom az élet egyik területén sem. Én már hétvégén pontosan tudom (és le is írom), hogy a következő héten melyik nap, mikor és mennyit fogok futni vagy edzeni. Az előre megírt beosztásomhoz próbálom alakítani a hetem, ami természetesen nem minden esetben jön össze, de jó zsinórmértéket ad

3. Fuss, de ne minden áron!

Ha beteg vagy, ha fáj valamid, akkor inkább iktass be egy-két pihenőnapot, minthogy ráfuss és kidőlj több hétre. Nekem ezt nehéz volt megtanulnom, kényszeresen ki akartam pipálni a listámon a napi adagot, holott többet ártottam vele, mintha nem mentem volna. Figyeld a tested jeleit, pontosan megmondja, hogy mikor mit csinálj

4. Iktass be közösségi edzéseket!

Szuper egyedül futni és a saját gondolatainkkal lenni, de a közösségi edzésen részvétel is ugyanannyit tud adni. Sőt! Szuper emberekkel ismerkedhetsz meg és inspirálódhatsz. Én nagyon is hiszek az „együtt könnyebb” szlogenben, úgyhogy például a gyorsító edzéseket nagyrészt közösségben futom meg. Én kedd esténként a III. kerületi Élményfutárok edzésre járok, ahol Galántai György gyilkos, ám annál hasznosabb edzéseit próbálom teljesíteni és közben ámulok és bámulok, hogy az edző és az edzőtársaim hogy futnak... Aki pedig a futóiskolázásra is nagy hangsúlyt fektetne, az csütörtök reggelente Szántó Nelli és Sipos Fanni által vezetett Ébredj! Runner’s World közösségi futáshoz, vagy kéthetente szerda esténként a Polar Futóklubhoz is csatlakozhat. Próbáljátok ki, óriás löketet ad másokkal együtt futni

5. Motiválódj!

Amikor épp zuhog az eső kint, vagy nem vagyok jó passzban, akkor a közösségi média előnyeit kihasználva meglesem, hogy az általam nagyra tartott profi és hobbi futók miként és hogyan edzenek, vagy hogyan lendülnek át a nehezebb pontokon.  A képeiket nézegetve mindig megjön a kedvem nekem is a mozgáshoz, és rájövök, hogy fejben gyártom csak a kifogásokat. Szakmai és életmód magazinokat is szívesen bújok vagy futásról szóló könyvekből tanulok a nagyoktól

6. Tűzz ki rövidtávú célokat!

Tudom, tudom. Valaki azt szereti, ha spontán módon, amikor neki jól esik, akkor sportol. Nem érti, hogy egyeseknek miért fontos, hogy akár másodpercekkel, de megdöntsék a korábbi eredményeik. Számomra mindig is fontos volt a teljesítmény(em). Hogy milyen jegyet kapok a suliban, hogy sikerülnek-e a vizsgáim, hogy milyen eredménnyel teljesítek egy versenyt. Ezért nekem az egyik fő motivációm, hogy negyed-, fél éves blokkokban kitűzök magamnak versenyeket és időeredményeket. Az, hogy ezeket el szeretném érni, óriási motivációt adnak az edzésekhez.

7. Variáld az edzéseid helyszínét!

Ne mindig ugyanott fuss. Olyan kicsi Budapest, hogy egy hosszú futás keretében az egész várost bebarangolhatod. Nem csúnya napfelkeltét nézni, vagy a Normafáról a panorámában gyönyörködni. Ha csak síkon futsz, akkor néha irány az erdő és a lankás természet, ha terepen futsz, akkor pedig vess egy pillantást a Parlamentre a budai felsőrakpartról. Nézz futás közben várost, állj meg egy limonádéra a Kopaszi gáton, fedezz fel új helyeket, élj meg új élményeket

8. Próbálj ki többféle keresztedzést!

A futás mellett, - azért, hogy más, a futás közben nem, vagy nem úgy használt izomcsoportokat is megerősíts - iktass be keresztedzéseket. Jóga, trx, core-training, úszás vagy az edzőtermi gépek. Én a keresztedzéseknél fontosnak tartom, hogy ne legyen számomra túl megterhelő, ne érezzem kényszernek

9. Pihenj eleget!

Nem lehet 365 napból 365 napot edzéssel, munkával és pörgéssel tölteni. Én tényleg az év 90%-ban ezerrel jövök-megyek és csinálom a dolgom, de néha én is beiktatok egy-egy semmittevős (már amennyire egy 21 hónapos gyerek mellett lehet ilyennek nevezni bármit is) napot. Olyankor bűntudat nélkül pihenek, csokizom és sütizgetek. Erre mind a testemnek, mind a lelkemnek szüksége van. A hétköznapokban is próbálok figyelni az alvásmennyiségemre, hogy legalább heti átlagban meglegyen a napi 6-7 óra

10. Emlékezz!

Mindig emlékezz arra, hogy miért kezdtél futni és hogy miért szerettél meg futni. Azért, mert kikapcsol, azért mert feltölt, azért mert fitten tart és azért, mert élvezed. Ezeket próbáld nem elfelejteni. Szuper érzés egy-egy versenyen feszegetni a határaim, és megfutni életem addigi legjobb idejét, de nem akarom olyan szinten kizsigerelni a szervezetem és megtervezni az edzéseim, hogy azok semmi másról ne szóljanak, mint a versenyeredményekről. A profi futók teljesítményét sosem fogom megközelíteni, akkor pedig inkább élvezem!

11. Legyél büszke magadra!

Ne másokhoz mérd magad és a teljesítményed, hanem ahhoz a korábbi énedhez, aki pár éve (hónapja) el sem tudta képzelni, hogy akár 1000 métert lefut. Értékeld, hogy szánsz időt a futásra, minden edzésed után legyél magadra büszke, mert akár pár kilométer lefutása is sokkal több, mint a semmi.

 

Ha szívesen olvasnál az én történetemről többet, akkor azt a SHAPE Magazin 2018/1. számában vagy rövidített verzióban ide kattintva megteheted.

 

Photo credit: Jánossy Noémi Photography

Bogi aláírás

Címkék: lifestyle, sport, futás, running

A bejegyzés trackback címe:

https://enjobban.blog.hu/api/trackback/id/tr9013678776

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása